معماری درون صنایع دستی
هیچ دانی نازنینم می توانی / راحت اسرار سعادت را بدانی رمز خوشبختی انسان نسیت جز این / مهربانی ، مهربانی ، مهربانی . . .

آنچه سرآشپزها به شما نمی گویند

(۲۰ فوت کوزه گری آشپزهای حرفه ای)

01-Pic[WwW.KamYab.IR]

برای آنکه آشپز خوبی باشید، نیازی نیست سال ها در آشپزخانه بهترین رستوران ها کار کنید یا زیرنظر یک سرآشپز حرفه ای تعلیم دیده باشید. آشپزی خوب اسراری دارد که مهم ترین آن دانستن اصول صحیح آشپزی است … سرآشپزهای معروف این نکته ها را رعایت می کنند و به همین دلیل آشپزی آنها همیشه مثال زدنی است.

۱٫ اگر کاهو تلخ است، می توانید آن را چند دقیقه ای (حدودا ۱۵ دقیقه) داخل محلول آب سرد و نمک قرار دهید.

۲٫ میوه های قرمزرنگ را قبل از شستن حتما چند ساعت در یخچال قرار دهید تا زمان بیشتری سالم بمانند و لهیده نشوند.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 7 اسفند 1393برچسب:آنچه سرآشپزها به شما نمی گویند,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

       فوت های کوزه گری در آشپزی

برای خارج شدن حشرات از لای سبزیجات، جدا كردن دانه باقلا از غلاف آن، جلوگیری از پلاسیدگی سریع هویج، گرفتن مزه تلخ كاهو و... چه میكنید؟ با چند فوت‌وفن ساده برای انجام راحت‌تر این كارها آشنا شوید.
 


_ ترد شدن كلم قرمز
اگر كلمهایی كه می خواهید برای سالاد استفاده كنید سفت به نظر می رسند،
برای ترد شدن آنها از این دو روش استفاده كنید :

 


روش اول :
مقداری آب داخل ظرف ریخته و روی اجاق گاز بگذارید. دو قاشق غذاخوری سركه به آن اضافه كنید. كلمها را خرد كنید و داخل آب جوش و سركه بریزید. بعد از دو جوش، آنها را داخل آبكش بریزید تا آبش خارج شود و در ضمن خنك شود. میبینید كه چقدر ترد و خوشمزه میشود.
 


روش دوم :
می توانید كلم خردشده را در ظرف فلزی ریخته و برای چند دقیقه داخل فریزر قرار دهید، بسیار ترد میشود.
 


_ پختن اسفناج
برای پختن اسفناج كمی آب داخل ظرف اسفناج بریزید و حرارت را كم كنید اما برای آنكه اسفناج در ظرف بالا نیاید، در قابلمه‌ای كوچكتر از قابلمه‌ای كه روی گاز گذاشته‌اید انتخاب كنید و روی اسفناجها بگذارید. با این كار اسفناج از ظرف بالا نمیآید.
 


_ تازه نگه داشتن سبزیهای خرد نشده
اگر فرصت خرد كردن سبزیهای پاك كرده را ندارید، آنها را داخل كیسه فریزر گذاشته و داخل فریزر قرار دهید. موقع استفاده آن را از فریزر خارج كرده و قبل از آب شدن یخ آن، سبزی را رنده كنید، هم ریز میشود و هم طعم سبزی تازه را میدهد. البته بهتر است برای رنده كردن از دستكش استفاده كنید تا دست شما سرمای زیادی را حس نكند.
 


_ سبز ماندن سبزیجات
اگر مایلید سبزی آش یا سبزیجات دیگر مانند نخودفرنگی یا لوبیاسبز، سبز بمانند و رنگ كدر به خود نگیرند، از این روش استفاده كنید:
در مدت پخت، در ظرف را باز بگذارید یا یكچهارم قاشق چایخوری جوش شیرین به سبزیجات مذكور اضافه كنید.
 


_ از بین بردن پلاسیدگی كاهو و كرفس
كمی آبلیمو در آب سرد ریخته، سپس كاهو و كرفس را در آن خیس كنید و چند ساعت درون یخچال قرار دهید تا تازگی خود را به دست آورد.
 


_ جلوگیری از پلاسیده شدن هویج
قبل از گذاشتن هویج درون یخچال سر و ته هویج را ببرید. سر هویج رطوبت آن را گرفته، هویج را خشك و پلاسیده می كند.
 


_ پوست كندن گوجه فرنگی
ابتدا گوجه‌ها را به مدت ۸ ثانیه داخل آب جوش قرار دهید و بعد آن را داخل آب سرد بیاندازید. پوست گوجه‌ها براحتی جدا میشود.
 


_ پوست كندن سیر
می توانید سیر را برای چند دقیقه داخل آب گرم قرار دهید تا پوست آن براحتی جدا شود. راه دیگر این است كه با گوشتكوب ضربه‌ای آرام به سیر بزنید تا پوست آن راحت جدا شود.
 


_ پوست كندن باقالا


راه اول :
با كارد آشپزخانه از بالا تا پایین باقالای درسته را خراش دهید. با فشاری مختصر مغز باقلا بیرون خواهد پرید.
 


راه دوم :
برای جدا كردن پوست دوم باقالا روی پوست اول آن كمی نمك بپاشید و پس از پنج دقیقه پوست را جدا كنید.
 


_ روش پختن نخود فرنگی
وقتی می خواهید نخود فرنگی را بپزید، آن را با غلافش بپزید. بعد از پخت، نخود فرنگی از غلاف جدا می شود و روی آب می آید. این كار سبب میشود نخود فرنگی طعم بهتری هم پیدا كند.
 


_ از بین بردن تلخی كاهو
اگر كاهوی سالادی تلخ شده است، میتوانید آن را چند دقیقه‌ای (حدود ۱۵ دقیقه) داخل آبنمك سرد قرار دهید. با این كار تلخی كاهو گرفته خواهد شد.



_ بیرون راندن حشرات از سبزیجات
برای اینكه حشرات داخل سبزیجاتی مانند كلم، گل كلم و نظایر آن را بیرون بیاورید، ۱۵ دقیقه آن را در آب سردی فرار دهید كه با چند قاشق چایخوری نمك یا سركه مخلوط كرده‌اید




تاریخ: چهار شنبه 4 ارديبهشت 1392برچسب: فوت های کوزه گری در آشپزی,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

 
خوراک لوبیا چیتی با قارچ, طرز تهیه خوراک لوبیا
مواد لازم :

لوبیا چیتی یک لیوان
قارچ دو عدد
سیب زمینی یک عدد کوچک
افزودنیهای مجاز نمک ، فلفل، گلپر، آبلیمو و …


طرز تهیه خوراك لوبيا چيتي با قارچ :
از این غذا آسونتر، خودشه. فقط کافیه لوبیا چیتی رو چند ساعت توی آب خیس کنید و اگر تونستید یکی دو بار آبش رو عوض کنید. به این ترتیب سبک تر می شه و کسانی که ناراحتی معده دارند هم می تونند از این غذا بخورند. بعد از چند ساعت خیس خوردن، بگذارید بپزه. نیم پز که شد، بهش نمک اضافه کنید. (یادتون باشه هیچوقت از اول به حبوبات نمک نزنید. چون دیر می پزند. آخرش هم نریزید که دیگه نمک به خوردش نمی ره.) نمک رو که زدید، سیب زمینی رو نگینی خرد کنید و اضافه کنید. یک ربع مانده به آخر پخت، قارچ ها رو خرد کنید و توی خوراک بریزید. اگر دوست داشتید لعابش بیشتر باشه و خوراکتون غلیظ تر بشه، یک ملاقه از آب خوراک رو توی کاسه بریزید و کمی صبر کنید. بعد دوسه قاشق آرد توی این کاسه اضافه کنید و کمی هم رب یا گوجه رنده شده بریزید و هم بزنید. آرد که حسابی باز شد، (مواظب باشید گوله گوله نباشه. حسابی لهش کنید!) اینها رو توی خوراک بریزید.

موقع خوردن می تونید از گلپر، فلفل سیاه و آبلیمو برای طعم دادن به خوراکتون کمک بگیرد. نوش جان!
دانشجویان عزیز می توانند قبل از رفتن به کلاس، لوبیا را خیس کنند و هنگام بازگشت، آن را بپزند. بعد دم دست هرچی که داشتند در آن بریزند. هر کدام از موارد ذکر شده هم که باب میل نبود، حذف بفرمایند!




ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

خواص پرندگان
امروزه به دلیل رشد و پیشرفت کشور در زمینه پرورش دام و طیور، علاوه بر گوشت گاو و گوسفند ومرغ، گوشت های دیگری همچون گوشت شترمرغ، بوقلمون و بلدرچین نیز در دسترس افراد قرار گرفته است. متاسفانه برخی افراد بنا بر عادت یا به دلیل نداشتن آشنایی با اینگونه از گوشت ها از خرید و خوردن آنها امتناع می کنند. در اینجا سعی داریم شما را با گوشت اینگونه از پرندگان و فواید و خواص آنها آشنا کنیم.

گوشت شترمرغ

گوشت شترمرغ در دسته گوشت های قرمز طبقه بندی می شود و از لحاظ ارزش غذایی از کم چرب ترین و سالم ترین نمونه های گوشت قرمز است. گوشت شترمرغ دارای فواید بسیاری است.

1- گوشت شترمرغ کالری، کلسترول و چربی بسیار پایین تری از گوشت مرغ و بوقلمون دارد.

2- گوشت شترمرغ برای افرادی که می خواهند رژیم لاغری بگیرند بهترین گزینه است زیرا علاوه بر چربی کم، خاصیت سیرکنندگی فراوان دارد.

3- اسیدهای چرب غیراشباع موجود در گوشت شترمرغ 30 درصد مجموع اسیدهای چرب را تشکیل می دهد.

4- این گوشت به دلیل دارا بودن اسید چرب امگا-3 فراوان بهترین نوع گوشت برای افراد سالمند و بیماران قلبی و عروقی است.

5- گوشت شترمرغ به دلیل داشتن سدیم بسیار کم برای بیماران فشار خونی بسیار مفید است.

6- گوشت این پرنده همچنین دارای پروتئین و آهن بسیار بالایی است، بنابراین مصرف آن به افراد کم خون و زنان باردار توصیه می شود.

7- گوشت شترمرغ به میزان قابل توجهی از املاحی همچون روی و منیزیم برخوردار است.

8- نکته آخر اینکه بسیار ترد است و هضم آسانی دارد.
 


گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین بسیار لذیذ، خوش طعم و مقوی است. به دلیل آنکه این پرنده دارای جست و خیز و تحرک فراوانی است ماده ای به نام گلیکوژن در ماهیچ های این پرنده بیشتر از سایر پرندگان تولید می شود که همین امر گوشت بلدرچین را بسیار مطبوع و لذیذ کرده است. گوشت بلدرچین دارای خواص بسیاری است.

1- میزان چربی گوشت بلدرچین بسیار کم است.

2- پروتئین گوشت بلدرچین بسیار بالا و انواع اسیدهای آمینه کمیاب در گوشت این پرنده وجود دارد.

3- این گوشت منبع خوبی از نیاسین، فسفر، مس، روی، آهن، سلنیوم و غنی از ویتامین های B1، B2 و B6 است.

4- گوشت بلدرچین به دلیل خواص فراوانش برای درمان امراضی چون آسم، تشنج، فشار خون بالا، ضعف اعصاب و ناراحتی های روانی و همچنین بی خوابی بسیار مفید است.

5- خوردن گوشت این پرنده به افراد مسن و از کار افتاده به دلیل بازیابی سلامتی و شادابی روحی و جسمی بسیار توصیه می شود.

6- علاوه بر خاصیت فراوان گوشت بلدرچین، تخم بلدرچین نیز دارای فسفر، آهن، ویتامین B1 و B2 و منبع خوبی از تمامی ویتامین ها به جز ویتامین C است. به همین دلیل تخم بلدرچین را بمب ویتامین نامیده اند.

7- تخم بلدرچین از کلسترول کمتری نسبت به تخم مرغ معمولی برخوردار است و ترکیبات مغذی این تخم می تواند باعث دفع مواد رادیواکتیو، فلزات سنگین نظیر سرب و جیوه و مواد زاید از بدن شود.

8- مصرف همزمان تخم وگوشت بلدرچین سبب تنظیم دستگاه عصبی، قلب و گوارش می شود.
 


گوشت بوقلمون

 

نکته ای که گوشت بوقلمون را از سایر گوشت ها متمایز می کند وجود هر دو نوع گوشت سفید و قرمز در بدن این نوع پرنده است. به طوری که 65 درصد گوشت بوقلمون در ناحیه سینه، سفید و 35 درصد نآن قرمز و در ناحیه ران ها قرار دارد. نکته قابل توجه طعم و مزه هر یک از قسمت های گوشت بوقلمون است. به طور مثال گوشت سینه وبال ها سفید و لذیذ و از نظر مزه شبیه گوشت گوساله است و گوشت ران های آن قرمز و بسیار نرم و طعمی شبیه گوشت پرندگان شکاری دارد. گوشن بوقلمون نیز دارای فواید و خصوصیات بسیاری است.

1- گوشت بوقلمون منبع خوبی از ویتامین های B1، A، B3، B6، B12 و املاحی چون سلنیوم، منیزیم، مس، آهن، روی، پتانسیم و اسید آمینه تریپتوفان است.

2- مصرف گوشت بوقلمون برای تقویت سیستم ایمنی بدن به خصوص در فصل سرما، بسیار توصیه می شود و دلیل آن سرشار بودن این نوع گوشت از ویتامین A است.

3- این گوشت نسبت به سایر گوشت ها از استخوان و ضایعات کمتری برخوردار است.

4- گوشت بوقلمون دارای پروتئین بالا، حداقل چربی اشباع، کمترین سطح کلسترول و فقدان چربی میان بافتی است.

5- گوشت این پرنده به دلیل بافت فشرده اش هنگام طبخ حجم خود را از دست نمی دهد.

6- اسید آمینه تریپتوفان گوشت بوقلمون سبب افزایش ترشح سروتونین می شود و همین امر باعث شادابی، آرامش در افراد و سبب بهبود خواب می شود و در ضمن اسید آمینه موجود در گوشت بوقلمون از تجمع سرب و جیوه در بدن جلوگیری و سموم را از بدن دفع می کند.

7- گوشت بوقلمون سرشار از آهن است به طوری که مصرف 150 گرم گوشت بوقلمون نیمی از اسید فولیک مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند، به همین دلیل مصرف آن به خانم های باردار و کودکان توصیه می شود.

8- گوشت بوقلمون از پوکی استخوان جلوگیری می کند و همچنین سبب افزایش گلبول قرمز خون می شود.

این نکته در مورد گوشت بوقلمون حائز اهمیت است که قسمت تیره گوشت بوقلمون چربی بیشتری نسبت به قسمت گوشت سفید آن دارد، بنابراین بهتر است افراد دارای فشار خون و چربی بالا از قسمت گوشت سینه آن استفاده کنند. همچنین گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی اگزالات است که بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی بهتر است با احتیاط بیشتر از آن استفاده کنند




تاریخ: دو شنبه 15 آبان 1391برچسب:خواص پرندگان,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

دلمه کلم یکی از بهترین غذاها برای سفره‌های پاییز است. گنجاندن این غذا در برنامه غذایی خانواده‌ها در فصل‌های سرد می‌تواند تاثیر زیادی بر افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها داشته باشد. از این رو اگر تصمیم دارید پاییز و زمستانی بدون دردسر و سرماخوردگی را پشت سر بگذارید، این غذای خوش‌عطر و طعم را در برنامه هفتگی خود بگنجانید.


 
مواد لازم
  • کلم سفید:1 عدد
  • برنج پخته شده: 200 گرم
  • کره: 100 گرم
  • پیاز متوسط: يك عدد
  • گوشت گوسفند: 300 گرم چرخ شده
  • تخم‌مرغ: يك عدد
  • جعفری: 2 تا 3 قاشق ساطوری
  • سیر: 2 حبه
  • آرد: 3 قاشق غذاخوری
  • گوجه‌فرنگی: یک عدد پخته شده
  • آب مرغ: نصف پیمانه
  • پودر آویشن: يك قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل: به میزان لازم
روش تهيه:

برای شروع به سراغ کلم بروید می‌توانید کلم را به طور کامل درون آب قرار دهید تا بپزد و یا آن را برگ‌ برگ کرده و به مدت 30 دقیقه درون آب بجوشانید تا به خوبی نرم شوند و برای پیچیدن دلمه آماده باشند. سپس برگ‌های کلم را آبکش کنید و کنار بگذارید.

سپس دوسوم کره را درون تابه قرار دهید و پیاز ساطوری شده را درون کره به خوبی تفت دهید تا نرم شود. در این مرحله گوشت چرخ کرده را به پیازها اضافه کنيد و اجازه دهید نزدیک به 10 دقیقه تفت بخورد. پس از آنکه رنگ گوشت‌ها برگشت، جعفری، برنج آبکش شده و سیر رنده شده را اضافه کرده و آن را پس از يك دقیقه از روی شعله بردارید.

در این حالت مایه دلمه شما آماده است. به سراغ برگ‌های کلم بروید و وسط هریک از آنها یک قاشق مایه برنج بریزید و برگ‌ها را خوب به هم بپیچید تا دلمه‌ها آماده شود. دلمه‌ها را پس از پیچیدن درون ظرف بچینید.

حالا برای تهیه سس کره باقیمانده را روی شعله ملایم قرار دهید و 3 قاشق آرد را به کره اضافه کنید و پس از آن 4 تا 5 قاشق آب گوجه‌فرنگی پوست‌کنده، آب مرغ و ادویه‌هایی نظیر آویشن، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید و 20 دقیقه روی حرارت قرار دهید. در آخرین مرحله سس را روی دلمه‌ها بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به مدت 30 دقیقه باقی بماند.

نکته:


به اعتقاد درمانگران شیوه‌های طبیعی درمانی در جهان، استفاده از کلم سفید یا قرمز به صورت خام یا آبپز بهترین دارو برای از بین بردن عفونت‌های دستگاه تنفسی به ویژه ریه است. مصرف این گیاه دارویی در برنامه غذایی در غذاهای اصلی و انواع سالادها می‌تواند علاوه بر بهبود التهاب‌ها و برخی از بیماری‌های دستگاه گوارش به تقویت اعصاب نیز بپردازد و موجب آرام بخشی و افزایش ضریب امنیت و آرامش در افراد شود.





تاریخ: دو شنبه 15 آبان 1391برچسب:دلمه کلم ,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی


از کسانیکه از من مـــــــــــتنفرند سپاسگزارم ، آنها مرا قویتر میکنند
از کسانیکه مرا دوســـــــــــــــــــــت دارند ممنونم ، آنان قلب مرا بزرگتر میکنند

 

تا الان اينو ديگه نشنيده بودم كه اشتها چه رنگيه !

ولي وقتي خوندم فهميدم اشتهام سبز رنگه ! 

جالب بود شما هم با من در اين قسمت شريك باشيد ...

 

 

اشتهای شما چه رنگی است؟
 
نقش وجذابیت رنگ ها در سیری ، گرسنگی و اشتهای شما
 

دانشمندان عقیده دارند رنگ نارنجی، اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می‌دهد، نیروبخش است و فعالیت ذهن را تحریک می‌کند.

رنگ‌ها نقش مهمی در دنیای ما بازی می‌کنند. رنگ‌ها می‌توانند افکار ما را تحت سلطه خویش درآورند، اعمال ما را تغییر دهند و واکنش هایی را سبب شوند. رنگ‌ها می‌توانند چشم‌های شما را آزار داده یا آرام کنند، فشار خون را بالا ببرند و بر درجه سیری یا گرسنگی ما تأثیر بگذارند. در واقع آنچه که ما از آن خواهیم نوشت، تأثیر رنگ‌ها بر اشتهای ماست.

 

بازی با رنگها

رنگ‌ها نقش مهمی در دنیای ما بازی می‌کنند. رنگ‌ها می‌توانند افکار ما را تحت سلطه خویش درآورند، اعمال ما را تغییر دهند و واکنش هایی را سبب شوند. رنگ‌ها می‌توانند چشم‌های شما را آزار داده یا آرام کنند، فشار خون را بالا ببرند و بر درجه سیری یا گرسنگی ما تأثیر بگذارند. در واقع آنچه که ما از آن خواهیم نوشت، تأثیر رنگ‌ها بر اشتهای ماست. برخی رنگ‌ها اشتها را سرکوب می‌کنند (که این مورد برای کسانی که قصد کم کردن کالری را دارند سودمند است) در حالی که سایرین سرعت تنفس و ضربان قلب را بالا می‌برند.

 

جذابیت رنگ

اما چرا؟ اصولا دو نکته در غذا هست که اشتهای ما را تحریک می‌کند؛ رنگ و بو. رستوران‌دارها و مدرسان آشپزی سال‌هاست که می‌دانند جذابیت غذاهای گوناگون با رنگ آنها ارتباط تنگاتنگی دارد. وقتی که در مجله‌‌ای مثل پردیس صفحات آشپزی را مرور می‌کنید، احساس گرسنگی به شما دست می‌دهد و این دلیلی ندارد جز اینکه شکل غذا موجب خروج نورون‌ها از هیپوتالاموس می‌شود و حس گرسنگی در ما بیدار می‌شود.

 

رنگ های خوراکی و غیرخوراکی

بسیاری از رنگ‌های سرد به طور طبیعی در طبیعت وجود ندارند و متخصصان به تازگی موفق به ساخت آن شده‌اند. با این حال شما کمتر خوراکی‌ای پیدا می‌کنید که رنگ‌هایی مثل آبی را در خود داشته باشد. این رنگ با توجه به تربیت ذهنی ما به هیچ وجه اشتها برانگیز نیست و این موضوعی است که فراریان از چاقی باید به آن توجه کنند و رژیم خود را به نوعی رنگ سرد بزنند.

 

نارنجی: از آبگوشت تا آب پرتقال

دانشمندان عقیده دارند رنگ نارنجی، اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می‌دهد، نیروبخش است و فعالیت ذهن را تحریک می‌کند. نارنجی جزء رنگ‌های گرم و مطلوبی است که به شما احساس راحتی می‌بخشد. مثلا برای وعده صبحانه استفاده از آب هویج یا آب پرتقال کاملا در خدمت کسانی است که دوست دارند صبحانه مفصل بخورند. زردچوبه به عنوان یکی از اصلی‌ترین ادویه‌ها، رنگ نارنجی را به غذا می‌دهد و همین مسأله غذا را خوشمزه‌تر نشان می‌دهد. تجربه خوردن آبگوشت، نشان‌دهنده این است که قوم ایرانی با این رنگ الفت دیرینه دارد.

 

سبز: شکموهای سالم

سبز رنگ طبیعت، سلامتی و فراوانی است و طرفداران بسیاری دارد. به دلیل ارتباط رنگ سبز با طبیعت اغلب از آن به عنوان رنگی آرامش بخش یاد می‌شود و خوراکی‌های سبز رنگ در باور عمومی سالم و مناسب برای خوردن هستند. اگر شما به رنگ سبز علاقه دارید، می‌توانید از ترکیبات انواع سبزی‌های خشک و تازه و انواع صیفی‌جات در سفره خود استفاده کنید و تا می‌توانید بدون نگرانی آنها را میل کنید. البته برای برخی از ایرانی‌ها خوراکی‌های سبزرنگ اشتهابرانگیز هستند و تازه بعد از قلع و قمع کردن غذای سبز نوبت به غذای اصلی می‌رسد.

 

زرد: شادی شیرین

مهمترین ادویه‌ای که رنگ زرد را به غذا تحمیل می‌کند، زعفران است که طیفی تند از این رنگ شاد محسوب می‌شود. به غیر از این روغن‌های معطر سنتی و کره هم این رنگ را در خود دارند. رنگ زرد محرک اشتهاست چون موجب برانگیختن احساس شادی می‌شود. جوجه‌کباب یکی از خوشمزه‌ترین خوراکی‌هایی است که به این طیف نزدیک است. این روزها استفاده از فلفل زرد نیز به شدت مورد توجه آشپزها قرار گرفته است چون ترکیب اشتهابرانگیزی به غذا می‌دهد.

 

خاکستری: حالم بد شد!

رنگ خاکستری اشتها را کم می‌کند و حتی موجب دلزدگی شما از غذا خوردن می‌شود. به گفته پزشکان متخصص نکته مثبت این رنگ آن است که موجب کاهش اضطراب - در کنار آن اشتها - می‌شود. اگر می‌خواهید خیلی به خودتان سخت بگیرید در محیط خاکستری غذا بخورید.

البته این کاری است که باعث می شود خیلی از غذاخوردنتان لذت نبرید. به هر حال خود دانید.

 

قرمز: رنگ گرسنگی

رنگ قرمز از لحاظ احساسی فوق العاده قدرتمند بوده و سرشار از انرژی است. این رنگ، سرعت تنفس و فشار خون را بالا می‌برد و همچنین اشتها را تحریک می‌کند. به دلیل همین تاثیر اغلب در رستوران‌ها از رنگ قرمز استفاده می‌شود. اصولا قرمز رنگی تند و اشتهابرانگیز است که طیف مختلفی از غذاها با آن ارتباط تنگاتنگی دارند. مهمترین رنگ‌های خوراکی هم از رنگ قرمز نشأت می‌گیرند. همچنین بسیاری از چاشنی‌ها سرخ‌رنگ‌اند. به نظر می‌رسد مغز ما دربرابر این رنگ کاملا تربیت شده است.

 

فیروزه‌ای: یار و یاور لاغرها

رنگ فیروزه‌ای اشتها را تحریک می‌کند. این روزها پاستاهای جدیدی به این رنگ تولید شده است اما بیش از آنکه این رنگ تعریف خوراکی داشته باشد، در دکور آشپزخانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر تصویری شامل دو رنگ فیروزه‌ای و نارنجی بر دیوار آشپزخانه آویزان کرده و هنگام صرف غذا به آن نگاه کنید، خیلی زود از شر هیکل لاغر و استخوانی خود خلاص خواهید شد.

 

آبی: لاغری همین جاست

سرمای رنگ آبی، در تضاد با اشتهاست. این رنگ موجب کند شدن متابولیسم شده و اثر آرامش بخش دارد. رنگ آبی قویا با احساس خونسردی و آرامش همراه است. به دلیل اینکه این رنگ به ندرت به صورت طبیعی یافت می‌شود، اغلب از آن به عنوان کاهش‌دهنده اشتها استفاده می‌کنند. بنابراین هنگام غذا خوردن یا آشپزی نباید از این رنگ استفاده کنید. بنا بر توصیه کارشناسان اگر قصد رژیم گرفتن دارید، بهتر است یک لامپ آبی روی سر یخچال قرار دهید تا میل به خوردن را در خود سرکوب کنید. همچنین می‌توانید از بشقاب یا رومیزی آبی استفاده کنید یا در یک فضای آبی رنگ غذا بخورید... البته اگر اضافه وزن دارید.




تاریخ: دو شنبه 26 دی 1390برچسب:اشتهای شما چه رنگی است؟,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

طرز تهیه مطنجن مرغابی



مواد لازم برای 6-7 نفر

مرغابی: 1عدد
مغز گردوی ساییده: 5 -6 پیمانه
غیسی هسته گرفته 250 گرم
کشمش بی هسته 250 گرم
رب انار 3-4 قاشق غذاخووری
شکر 1-2 قلشق غذاخوری
نمک، فلفل، روغن و دارچین به میزان لازم

طرز تهیه :


رب انار و شکر را در یک پیمانه آب حل کنید .

مرغابی و مغز گردو را با 1 لیتر آب در دیگ روی آتش ملایم بار کنید و 2 ساعت بپزید تا مرغابی بپزد و گردو به روغن بنشیند . در پایان ساعت اول محلول رب انار را با کمی نمک و فلفل اضافه کنید و هم بزنید.

2-3 قاشق روغن در تابه روی آتش ملایم داغ کنید ،غیسی و کشمش را 3-4 دقیقه در آن تفت بدهید و اندکی دارچین بپاشید. غیسی و کشمش را به خورش اضافه کنید و بگذارید دیگ با در نیمه باز 20/15 دقیقه ریز جوش بزند.

اگر رب انار شیرین باشد می توانید شکر را حذف کنید ؛ یا اگر ترشی آن کافی نباشد چند قاشق آب غوره یا آب لیمو اضافه کنید.

این خورش را در گیلان معمولاٌ با مرغابی درست می کنند ؛ ولی البته مرغ هم می توان به کار برد ؛ در این صورت مرغ را 35-40 دقیقه پیش از پایان پخت مغز گردو در دیگ بگذارید ، وگرنه زیاد پخته می شود و از هم وا می رود.
 

طرز تهیه خوراك قارچ با برنج



به گفته متخصصان، قارچ‌ها منبعی غنی از ماده معدنی پتاسیم هستند كه به كاهش فشار خون بالا و نیز كاهش خطر سكته مغزی كمك می‌كنند...

مواد لازم برای 2 نفر

برنج: 2پیمانه
قارچ: 150 گرم
پیاز: یك عدد بزرگ
نمک به مقدار لازم
ادویه‌ كاری: یك قاشق غذاخوری
سینه مرغ آب‌پز شده: یك عدد بزرگ
كره: 150 گرم
زعفران آب‌كرده: 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:


ابتدا پیازها را به صورت خلال خرد كنید، در كره تفت دهید و نمك و ادویه‌ كاری را به پیاز اضافه كنید. زمانی كه پیازها طلایی و نرم شدند قارچ‌های خرد شده را به پیاز اضافه كنید، شعله‌گاز را كم كنید و صبر كنید تا قارچ‌ها پخته و نرم شوند. سینه مرغ آب‌پز شده را خلال خلال كنید و به مواد اضافه كنید. وقتی تمام مواد با هم مخلوط شدند زعفران را داخل خوراك بریزید و بعد از 5 دقیقه از روی حرارت بردارید. خوراك آماده شده را لابه‌لای برنج آبكش‌شده بریزید و روی حرارت بگذارید تا برنج دم بكشد و بپزد.

هزاران سال است كه قارچ، هم به عنوان ماده غذایی مناسب و هم برای اهداف و مصارف پزشكی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه هم به صورت طبیعی در مناطق كوهستانی و مرطوب می‌روید و هم به صورت گلخانه‌ای پرورش داده می‌شود. قارچ‌ها فاقد ریشه، ساقه و برگ هستند. به علت فقدان سبزینه، قادر به سنتز مواد آلی نیستند در نتیجه به صورت ساپروفیت روی مواد آلی مرده گیاهی و جانوری یا به صورت انگل روی یاخته‌های زنده یا داخل آنها زیست می‌كنند. بیش از 90 نوع قارچ خوراكی تولید می‌شود و اغلب آنها در گروه سبزیجات قرار می‌گیرند.

قارچ‌ها به صورت سمی نیز در طبیعت وجود دارند. هرچند از نظر شكل ظاهری قابل تشخیص هستند ولی حتما به این نكته توجه داشته باشید كه قارچ‌ها را از مراكز مطمئن خریداری كرده و از مصرف قارچ‌های پلاسیده و تغییر رنگ داده خودداری كنید.

به گفته متخصصان، قارچ‌ها منبعی غنی از ماده معدنی پتاسیم هستند كه به كاهش فشار خون بالا و نیز كاهش خطر سكته مغزی كمك می‌كنند. علاوه بر این، برای این كه تمام مواد مغذی به بهترین صورت از مواد غذایی جذب شوند بدن نیاز به ویتامین‌های گروه B دارد و قارچ دسته‌ای از این ویتامین‌ها را می‌تواند تامین كند. قارچ‌ها منبع سرشاری از ربیوفلائین، نیاسین و سلنیوم هستند. سلنیوم آنتی‌اكسیدانی است كه با همكاری ویتامین E سلول‌ها را از تاثیرات آسیب‌رسان و مخرب در امان نگه می‌دارد.

همچنین مصرف سلنیوم در مردان مسن خطر بروز سرطان پروستات را تا 65 درصد كاهش می‌دهد. همچنین قارچ‌ها منبع مهمی از اسید فولیك هستند كه ویتامین مهمی برای زنان بویژه در دوران بارداری محسوب می‌شوند و می‌توان بدون هیچ مشكلی پس از تمیز كردن مصرف كرد. با وجود خواص سرشاری كه این خوردنی دارد، متخصصان تغذیه توصیه می‌كنند اشخاصی كه نمی‌خواهند از گوشت استفاده كنند، برای تامین پروتئین مورد نیاز بدنشان نمی‌توانند قارچ را جایگزین آن كنند.
 


طرز تهیه اکبر جوجه غذای معروف شمالی


 

مواد لازم:


جوجه کباب: یک کیلوگرم
برنج: 5 پیمانه
رب انار شیرین: دو پیمانه
لیموترش: یک کیلوگرم
زعفران دم کرده: سه قاشق غذاخوری
روغن مایع: سه پیمانه
نمک و فلفل

روش تهیه:

اگر اهل کباب خوری در خانه باشید، حتما چندباری جوجه کباب زعفرانی را به جای اینکه به سیخ بکشید، با گوجه فرنگی سرخ کرده اید. انصافا خوشمزه هم می شود. اکبرجوجه هم همین جوجه کباب است با یکی دو تفاوت؛ جوجه ها را باید در آبلیمو، نمک و آب بخوابانید. روایت هست که می گویند یک روز باید تکه های مرغ را در محلول آبلیمو، آب و نمک بخوابانید. اما از ما نشنیده بگیرید؛ سه چهار ساعت هم کفایت می کند.

بعد از این مدت، روغن را در تابه ای نسبتا گود و بزرگ داغ کنید و سپس جوجه ها در آن بچینید. جوجه ها معمولا آب می اندازند. اگر اجازه بدهید کمی آبپز شوند، به سود خودتان کار کرده اید. آب جوجه که تمام شد، باید دو طرف گوشت طلایی شود. بعد از این از روغن بیرون بیاورید.

روی جوجه ها را رب انار بریزید و با جعفری تزیین کنید.

نکته باریکتر از مو: این غذا برخلاف جوجه کباب زعفرانی، پیاز و زعفران ندارد. اما اگر دوست داشتید می توانید زعفران و پیاز هم بزنید. خوشمزه تر می شود. ضمنا فراموش نکنید یک کاسه رب انار کنار دستتان بگذارید، لازم می شود.

مخلفات: رسم است که اکبرجوجه را با پلو زعفرانی می خورند. هرچند پلو سفید هم بد نیست. اما برای درست کردن پلو زعفرانی، باید پلو کته درست کنید. وقتی آب برنج در حال حباب زدن است، زعفران دم کرده را اضافه کنید.

نوشیدنی: دوغ نوشیدنی سالمی برای این غذاست. هرچند که مالت هم خوب است.

سس مایونز رژیمی!


 
مواد لازم برای یک سالاد پنج نفره:

روغن زیتون 4قاشق غذاخوری
ارده 3قاشق غذاخوری
نخود پخته 1پیمانه
نمک، فلفل قرمز به مقدار لازم

طرز تهیه:
نخود رااز یک شب قبل خیسانده و بپزید سپس با مواد دیگر در مخلوط کن ریخته تا خوب با هم مخلوط شوند و به سسی یکنواخت برسند اگر با این میزان، سس کمی شل بود و مایل بودید سسی سفت تر داشته باشید نخود آن را به یک و نیم پیمانه برسانید.
این سس بر روی یک سالاد سبزیجات همراه با جوانه بسیار خوشمزه خواهد بود.

 

 

کتلت تن ماهی و ذرت برای شما که کلسترولتان بالاست!



مواد لازم:

سیب زمینی 2عدد
کنسرو تن ماهی 200 گرم
کنسرو ذرت 4/3 پیمانه
پودرنان خشک 1پیمانه
جعفری 3قاشق غذاخوری
نمک، فلفل به میزان لازم

طرز تهیه:

سیب زمینی پخته شده را پوست بگیرید و بعد از اینکه خوب خنک شد، رنده کنید. سپس تن ماهی را (که به طور کامل روغن آن را گرفته اید) به همراه ذرت ، جعفری، نمک و فلفل در ظرف مناسبی بریزید و تمام مواد را خوب با هم مخلوط کنید. آنگاه از مواد گلوله هایی (به اندازه یک گردو) بردارید و در دست گرد کنید. در این زمان، در پودر نان بغلتانید، و با کف دست گلوله را فرم دهید و سپس روی سینی فر بچینید و در فری که از قبل با حرارت 175درجه ی سانتی گراد یا 350 درجه ی فارنهایت گرم کرده اید، در طبقه ی وسط قرار دهید، تا زمانی که کتلت ها ترد و طلایی رنگ شوند. این غذا را به همراه سبزیجات تازه سرو کنید.



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 25 دی 1390برچسب:طرز تهیه مطنجن مرغابی,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

درمان با غذاها

 

سرتان درد مي کند؟

ماهي بخورید.
ماهي زياد مصرف کنيد. روغن ماهي به پيش گيري از سردرد کمك مي کند.
زنجبيل هم با کاهش التهاب و درد عملكرد مشابهي دارد.



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب:درمان با غذاها,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

بخورید ، بخوابید ، لاغر شوید!

 

به طور کلی مطالعات زیادی نشان می دهند که حرکات ورزشی به عنوان مثال در تمرینات ایروبیک ، دویدن ، پیاده روی سریع ، شنا، دوچرخه سواری و... برای 4 تا 5 نوبت در هفته باعث افزایش هرچه بیشتر سوخت و ساز بدن می شود.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 4 ارديبهشت 1390برچسب: بخورید , بخوابید , لاغر شوید!,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

روش هاي صحيح سرخ کردن غذا چيست؟

 

 

روش هاي صحيح سرخ کردن غذا چيست؟ سالم ترين روش براي پخت غذا، روش آب پز کردن است.در صورتي که ناچار هستيد غذاي خود را سرخ کنيد، بايد از روغن مخصوص سرخ کردني استفاده کنيد. اگر قصد داريد روغني را که يک بار براي سرخ کردن از آن استفاده کرده ايد، دوباره مورد استفاده قرار دهيد، بايد هنگام خريد، در انتخاب نوع روغن دقت کنيد. بدين منظور بايد روغني را انتخاب کنيد که نقطه ي دود بالايي دارد، يعني روغني که قبل از اينکه سطح آن توليد دود کند، بتوان تا درجه بالايي آن را حرارت داد.

 وقتي روغن به نقطه ي دود مي رسد، ترکيب آن شروع به تغيير مي کند و کف هايي روي آن تشکيل مي شود که حاوي آکرولئين است و چشم را مي سوزاند.



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 20 بهمن 1389برچسب:روش هاي صحيح سرخ کردن غذا چيست؟ ,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

کلیپ سلامتی




I

 

 

 

http://apitherapy.iranblog.com/

 



در هر شرايطي كه هستيد از تلاش زنبور عسل بهره مند يد و نا خواسته وندانسته هميشه زير پوشش  درماني زنبور عسل قرار داريدميدا نيد چطور ؟  اگر توانستيد به مدارك علمي مستند در اين زمينه دست يابيد ...نشان دهنده كنجكاوي هو شمندانه  شماست  و لي اگر نخواستيد و حوصله مطالعه علمي آنرا نداريد ...شخصا با استدلا لات  قاطع  به شما نشان خواهم داد كه  چگونه  لحظه اي  از حما يت اين حشرت بي نظير دور نيستيد ...نه براي شيريني عسلش كه اين اندك كاري است كه از او نمايان است بلكه هر چه مي خوريد و مي آشاميد و مي پوشيد و يا بر مركبي مي نشينيد و تنفس سالمي مي كنيد وووو در همه ي اينها نقش و حضور زنبور عسل برجسته است.



همه ی موجودات  ((چه حیوانی چه گیاهی)) از ابتدا ی خلقت تا به اخر مدیون حضور زنبور عسل  می باشند و اگر محیط زیست  ما پایدار ی دارد بخش اعظم آن مدیون همین حشره است ...پس خواسته و نا خواسته سلامتی ما در این زنجیره حیات (( اکولوژی)) به تلاش و زندگی زنبور عسل همیشه پیوند داشته است البته نه بخاطر عسل ووو بلکه اصلی ترین وظیفه زنبور عسل (( گرده افشانی )) است که اگر بوسیله این حشره انجام نمی شد از این همه زیبا ئی خبری نبود و اصلا موجودی روی کره زمین نمی زیست (( نمی توانست)) ...یعنی همین گیاهی که بعنوان دارو مصرف می کنید گلهای زیبا ئی که چشمان شما را مسحور کرده است  درختان  بر افراشته  جنگلها و غذا های متنوع سر سفر شما ...لبا سهای رنگا رنگ  حتی همین نفت و گاز و همه ی مواد شیمیائی از تلاش این حشره حاصل شده (( چطور ؟))(( با ید به مقا لات علمی رجوع فر مائید ))...پس بیندیش و بیشتر به زندگی این حشره از راه علمی توجه کنید که تک تک سلو لهای ما و همه ی موجودات مدیون او هستندو دربتن زنتیک آنها ثبت شده است . این پارامتر رادر چهره زنبور عسل دانشمندان به وضوح یافته و موجب شگفتی  است .
((چهل سال تجربه +  میلیون ها سال پشتوانه))
میدانید که زنبور عسل قبل از آفرینش انسان بر روی کره زمین می زیسته است ...ومی دانید حیات موجودات این کره خاکی تا چه میزان به حضور این حشره وابسته است ...که اگر نباشد چه می شود !..لطفا در این زمینه مطالعه کنید. سلامتی هر جا معه به اندیشه علمی و مطالعه دقیق بستگی دارد. 
زنبور درمانی با اصو ل تجربه شده چهل ساله بی نظیر ترین روش درمان در قالب ((منگو))با این روش درمانی شما فقط درمان نمی شوید بلکه فردی تازه متولد شده در قالبی نوجهان را خواهید یافت ...با این روش شما به مسیری گام می گذارید که شاه کلید حیات را یافته و با تعالیم خاص لباس مندرس عقاید نا موزون را دور انداخته و به سرای حقیقی زندگی راه می یابید و همان می شوید که خرد انسانی می طلبد..اما باید کا ملا همگام شوید ...و هر گز از مسیر صبر و صداقت و شکیبائی خارج نشوید به همین دلیل است که سفارش می کنم اول مطالعه کنید سپس انتخاب کنید ..این روش هرگز مانند ندارد ولی شتابزده و از روی کم حوصله گی وارد نشوید هر چقدر می توانید بررسی و مطالعه کنید.
تا از درون یقین پیدا نکردید به این سمت روی نیاورید که بسیار صدمه خواهید دید


سپس انتخاب



Who Says Earth Is Big ? Look At This!


 

 

 





ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 18 بهمن 1389برچسب:کلیپ سلامتی ,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

حفظ سلامتی واجب ترین عباد ت

ظهور علائم بیماری بزرگترین حکمت

دفع بیماری  بهره گیری از بهترین نعمت

بهبودی  بی نظیرترین دولت

PHخون خود را همیشه قلیا ئی ( 2/7 الی 5/7 )  نگهدارید
PH خون  که قلیا ئی باشد اکسیژ ن رسانی کاملتر انجام می شود
جوانی و شادابی شما مشهود تر است
رغبت انجام کارهای مثبت در شما بیشتر می شود
لبخند بر لب های شما همیشه غنچه می زند
ووووووووو همیشه سا لم خواهید بود.
با توجه به نوسان PH ادرار( 5/4 تا 8) مطلوبترین
آن که بستگی به تغذیه شما دارد  5/5  است
تغذیه درست + آرامش حقیقی+ورزش حساب شده+تنفس شاداب= PH  استاندارد = سلامتی جسم و روح
ولی متا سفانه د رزندگی امروز جهان چنین است
تغدیه نادرست+آرامش نامتعادل+ورزش نا موزون+ تنفس آلوده= PH متغیر و غیر استاندارد
= به ظاهر سالم ..بیمار و رنجور ...در اندوه وغم ...مضطرب و پریشان...رفتار های بی ثمر..روح افسرده
ولی ظاهرا  خندان




ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 18 بهمن 1389برچسب:حفظ سلامتی واجب ترین عباد ت,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

 

 

کله پاچه خورها، بخوانند...

وقتی هوا سرد می‌ شود تمایل افراد به خوردن غذاهای گرم و پُرکالری بیشتر می ‌شود. کله پاچه یکی از این نوع غذاها است. غذایی سنتی و ایرانی که در طول سال نیز طرفداران خاص خود را دارد و اغلب غذای محبوب نسل قدیم است و البته طبع نسل جوان نیز آن را می‌ پسندد.
 

 



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 10 بهمن 1389برچسب:,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

خواص گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون بدون پوست، به طور طبیعی چربی کمی دارد که معادل 1 گرم چربی در هر 30 گرم گوشت است، لذا کسانی که دارای رژیم غذایی کم‏ چربی هستند، می‏توانند از آن استفاده کنند.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 3 بهمن 1389برچسب:,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

تفلون از این جا وارد شود ادامه مطالب


اداره نظارت بر غذا و داروی آمریكا تفلون را به عنوان پوشش مجاز در ظروف پخت غذا مورد تایید قرار داده اما محققان درباره استفاده از این ظروف هشدار داده اند. در مقاله حاضر به چند نکته در این زمینه اشاره شده است:

 

 



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 1 بهمن 1389برچسب:,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی

غذاهای چربی سوز


همه ما می‌دانیم، اگر بیش از حد لازم کالری دریافت کنیم، چاق می‌شویم. اما برای کاستن از میزان بالای چربی بدن خوراکی‌هایی وجود دارند که در مقاله حاضر به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. در اینجا 7 ماده غذایی از بین برنده چربی را به شما معرفی می‌کنیم.


سیب


یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید:"‌خوردن یک سیب در روز، دکتر را از شما دور می‌کند". در اینجا می‌توان گفت خوردن سیب نه تنها دکتر، بلکه چربی‌های اضافی بدن و اضافه وزن را نیز از شما دور می‌کند. سیب سرشار از پکتین است که همان فیبر خوراکی است و از بین برنده چربی می‌باشد. طبق تحقیقات محققان برزیلی، ‌اگر سیب را قبل از غذا بخورید تاثیر آن در از بین بردن چربی و کاهش وزن 33 درصد بیشتر خواهد بود.



سیر

این ماده غذایی با داشتن ترکیب فعال آلیسین، دارای خواص آنتی‌باکتریال است و سطح کلسترول و چربی‌های غیر سالم را کاهش می‌دهد و چربی سوز قوی محسوب می‌شود.



گوجه فرنگی

سعی کنید این ماده غذایی مفید را در برنامه غذایی خود بگنجانید. خوردن گوجه فرنگی نه تنها باعث سوزاندن چربی‌های اضافی بدن می‌شود بلکه ضد سرطان بوده و به کاهش فشار خون بالا نیز کمک ‌می‌کند.[توصیه‌های جدید برای درمان فشارخون بالا ]



هویج

استفاده از هویج قبل از هر وعده غذایی، کمک خوبی برای کاهش وزن و از بین بردن چربی‌های اضافی بدن خواهد بود.



پرتقال

پرتقال‌ها دارای ویتامین ث فراوان هستند و حاوی خواص چربی سوز می‌باشند.



انبه


انبه‌‌ها مملو از فیبر هستند و و مقدار کالری آن‌ها بسیار کم است.



اسفناج

اسفناج سرشار از آهن است و سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد و ضد سرطان است.
 




تاریخ: جمعه 1 بهمن 1389برچسب:مقالات گوناگون ,
ارسال توسط عشق خدائی لرستانی
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی